| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
forsoning Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 28 Feb 2007 Innlegg: 264
|
Skrevet: Søn Feb 14, 2010 08:09 Tittel: Bilkostnader samvær |
|
|
Regelen for å beregne transportkostnader, er kun knyttet til bensin, bom og ferjekostnader.
Det er det eneste stedet hvor ikke statens satser for km blir brukt.
Staten har beregna at det er verditap, forsikringer etc per km å kjøre en bil, men i Norsk barnelovgivning, som eneste sted, skal koster det kun bensin, bom og ferje.
Har du firmabil, som et eller annet unikum har fått med seg er gratis(Sjøl får jeg et inntektspåslag på kr 120.000 med 50% beskatning), har du ikke bensinutgifter.
Med andre ord: Det eneste stedet hvor det koster mindre å kjøre bil enn det staten mener er riktig, er med samvær av barn.
Det verste: Det er ikke lovfesta at man får pengene, og må krangle per regning med sin eks direkte. For å få inn barnebidrag(dvs når pengestrømmen skal gå andre veien), har vi selvsagt Statens Innkrevningssentral. De fleste vil ikke få reisekostnadspengene sine når det ikke eksisterer tvangsmuligheter som statens innkrevningssentral på reisekostnader ved samvær.
Logikken: Det sitter en mafia av røde damer av begge kjønn på Stortinget og gjør alt for å beskytte dem som har alle muligheter til å flytte akkurat hvor de vil, og få den andre foreldren til å betale transporten. Disse kålhuene har også lagd regelen med at samværsforeldren skal kjøre begge veier hvis foreldrene ikke blir enige.
Hvem kan forklare rettferdigheten i dette, og ikke minst forsvare dette? |
|
| Til Toppen |
|
 |
123smil Ny bruker
Ble Medlem: 28 Feb 2007 Innlegg: 35
|
Skrevet: Man Feb 15, 2010 09:16 Tittel: |
|
|
Faktisk så er satsene mindre når du må bruke bil i forbindelse med syketransport også.....
Ikke at det gjør saken bedre men det er i allefall ikke den eneste plassen dette gjelder i systemet |
|
| Til Toppen |
|
 |
Mor Hyperaktiv bruker
Ble Medlem: 09 Aug 2006 Innlegg: 266
|
Skrevet: Tir Feb 16, 2010 20:48 Tittel: At du gidder! |
|
|
| At du gidder sier bare jeg... |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Tir Feb 23, 2010 21:50 Tittel: Re: At du gidder! |
|
|
| Mor skrev: | | At du gidder sier bare jeg... |
Først skal en person kunne flytte med det kjæreste man har(til og med B-foreldre samværsforeldrene tenker sånn), og så må man i praksis betale for transporten for en annen persons valg som ser på flytting som en lovbefestet rett man har som hovedforsørger uten i utgangspunktet i normaltilfeller å kunne tenke på hva som er til barnets beste.
Så er det ikke nøytrale beregningsregler for å fordele dette, og ikke innkrevningsregler som det er andre veien.
Syns du man skal bare juble over hvor rettferdig dette er? |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Tir Feb 23, 2010 21:56 Tittel: Re: At du gidder! |
|
|
| Mor skrev: | | At du gidder sier bare jeg... |
Min motivasjon er at jeg tror til og med mange såkalte Hovedforsørgere ser galskapen i dette, og at informasjon om faktum kan bidra til endring.
Dessuten håper jeg virkelig at det sitter mennesker med politisk makt som bruker både F2F og Aleneforsørgerforeningens diskusjonssider til å fange opp faktum og synspunkter,
og bruker denne informasjonen til å skape en bedre hverdag for barn og foreldre.
Idiotien og urettferdigheten er komplett i hva jeg nevner over. |
|
| Til Toppen |
|
 |
jomfrua Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 17 Jun 2004 Innlegg: 454
|
Skrevet: Fre Mar 12, 2010 09:41 Tittel: Re: At du gidder! |
|
|
| forsoning skrev: | | Mor skrev: | | At du gidder sier bare jeg... |
Min motivasjon er at jeg tror til og med mange såkalte Hovedforsørgere ser galskapen i dette, og at informasjon om faktum kan bidra til endring.
Dessuten håper jeg virkelig at det sitter mennesker med politisk makt som bruker både F2F og Aleneforsørgerforeningens diskusjonssider til å fange opp faktum og synspunkter,
og bruker denne informasjonen til å skape en bedre hverdag for barn og foreldre.
Idiotien og urettferdigheten er komplett i hva jeg nevner over. |
Idiotien i dine argumenter får du stå for selv.
Verden er ikke bygd opp etter rettferdighetsprinsipper - så rettferdighet er ikke noe argument.
Jeg håper og tror at både AFFO og F2F har ett helt annet fokus enn km-godtgjørelse. Jeg sier bare "Stakkars-deg" - du lever røfft og hard på din egen bekostning - prøv å vær litt snillere med deg selv og flytt fokus - kanskje du kan finne en ro med det livet som er deg gitt og kan være litt mer realistisk slik at du kommer noen vei og ikke bare fortsetter å grave egen grav. |
|
| Til Toppen |
|
 |
bm Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 09 Des 2004 Innlegg: 194 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Lør Mar 13, 2010 15:21 Tittel: |
|
|
Reglene er at man skal dele merkostnaden ved kjøring.
Hvor er merkostnaden når du har fri bil?
Svaret er at du har ikke merkostnad ved henting/bringing av barn i forbindelse med samvær utenom evt ferge eller bompenger. Bensin og forsikring er dekket av bilordningen. Skatten du betaler av bilordningen er ikke en merkostnad som oppstår fordi du skal hente/bringe egne barn. Kostnaden endrer seg heller ikke avhengig av hvor langt det er mellom hjemmene. Har du bilordning er dette noe som er bestemt uavhengig av hente/bringe-situasjon i forhold til samvær.
Dermed blir diskusjonen rundt dette veldig søkt. Hva du hisser deg opp over er uklart, men det har ingenting med merkostnader i forbindelse med henting/bringing å gjøre. Satte du deg inn i reglene da du fikk bilordning? |
|
| Til Toppen |
|
 |
|