Aleneforeldreforeningen
Hjem Søk
  Meny
Søk

Partnere
Amathea
MARTE Nettverksenter
Webjuristene
Barnepasseren
Riksteateret
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Skal besteforeldre holdes utenfor?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    ALENEFORELDREFORENINGEN Forum Hovedsiden -> Samvær og omsorg
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
miamia
Ny bruker

Ble Medlem: 23 Feb 2010

InnleggSkrevet: Tor Feb 25, 2010 13:23    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Aleneforelder eller ei. Som den første vet jeg hva det innebærer. Og temaet for dette innlegget er forholdet mellom dine barn og din familie. Mange besteforeldre er idag utsatt for avvisning av grunner som er vanskelig å forstå. Som foeldre vet dere nå antagelig at det ikke er lett og at barna dine kanksje ikke vil utvikle seg som du håper og drømmer om og tvertimot ser du nå tegn til at de vil utvikle seg til å bli problembarn. Dette er erfaringer vi som besteforeldre har gjort og intet er nytt under solen sånn sett. Når jeg erfarer at mange menn og kvinner og kanskje i aller høyeste grad kvinner plutselig blir fiendtlig innstilt til sin egen familie som utarter seg og blir til en fjær som blir til fem høns. Med andre ord virker det på meg som om tåplige problemer i oppveksten f eks der mor eller far var strenge med innetider og der du ikke alltid fikk lov til å gjøre som du selv ville. Dette er problemer som normalt er relatert til ungdomsopprøret og et tema alle kjenner seg igjen i. Ja nesten da – ikke alle gjør et stort problem ut av strenge foreldre og innser at det er til det beste for dem. Men vi har forskjellige personligheter og noe som kan skape urimlige problemer mellom ungdom og foreldre. Og ikke bare i tenårene men – og nå er jeg ved poenget: mange tenåringer fortsetter inn i voksenlivet og viser forakt for sin mor eller far og ikke nok med det. Men når de får barn så bestemmer de seg for å holde besteforeldrene på god avstand. Som en hevn? Mange går så langt at barna aldri får bli kjent med sine besteforeldre. Dette skaper selvsagt store påkjenninger for besteforeldrene som jo stort sett gleder seg til den tiden da barnebarna kommer. Jeg tror mange her forstår hvor jeg vil med dette uten at jeg skal utdype dette nærmere. Jeg spør derfor om dere kunne tenke dere å debattere dette her på en seriøs måte. Fordi det er faktisk mange besteforeldre der ute som lider av denne grunn. Og ikke minst: er det til barnas beste å nekte dem å bli kjent med sin mormor f eks?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 20:18    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Ok, da er det vel bare konkludre. Dere med små barn har altså ikke verken besteforeldre eller barnas beste i tankene. Det går jo begge veier. Men aller mest tør jeg påstå at dere evner lite å forstå hvor viktig det er for barna å vokse opp med besteforeldre som bryr seg, har mye tid og omsorg og ikke minst kvalitetstid når dere selv stresser mellom jobb og barnehager og hjem. Jeg tør også påstå at samfunnet har utviklet dere til å bli en generasjon uten empati og manglende forståelse for andre menneskers behov. Dette var trist å konkludere. ikke ett eneste svar! Trist trist trist!
Til Toppen
Billa
Ny bruker

Ble Medlem: 28 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tor Mar 04, 2010 23:21    Tittel: Svar med Sitat

Ofte kan det sikkert være relasjonen mellom besteforeldre og foreldre er så dårlig, at barna vil leve livet sitt på avstand. Med god grunn. Og det er sikkert mulig den ene parten ikke ser problemet i det hele tatt.

Men jeg stusser også av og til over at så mange syns det er greit å leve langt fra familien sin. Og nå snakker jeg ikke om de som av forskjellige grunner må - men de som velger det. En grei (for de fleste har vel sine problemer) relasjon med mye kontakt, gir så utrolig mye tilbake for alle. Store som små.

Mulig du ikke mener det sånn, men du virker som du legger hele ansvaret på barnet (barna?) dine? I stedet for å beskylde den andre for uvilje, må man gjøre det man kan for å bygge opp forholdet. Dessuten er ikke samværssituasjonen du skisserer ny. Før måtte folk i mye større grad flytte for å få jobb. Og da gjerne fra bygda til byen. Så ble de gamle sittende igjen.

Teorien din om at jenter oftere velger bort egen familie har jeg helt motsatt inntrykk av forresten. I de fleste tilfeller jeg kjenner, er det guttene som har minst kontakt med egen familie etter de får barn.
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 10:23    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Endelig fikk jeg respons! Puh... takk Wink

Du tviler på at det er unge kvinner som mest av alt velger bort sine foreldre (barnas besteforeldre) - jeg har såpass mange eksempler å vise til at jeg stusser over det utsagnet.

At menn imdlertid er de som aller mest gjør det tror jeg har en sammenheng med at det er "mor" som bestemmer og at mange kvinner ikke liker svigermora si. Noe som ikke er uvanlig. Men jeg tror vel helst at menn er mer knyttet til sin mor enn kvinner er. Det er jo sånn vi vet at mor/datter-forholdet ofte er anstrengt.

Og av den grunn lar det bevisst eller ubeviss påføre barnebarna en rolle som jeg tror blir traumatisk når de blir så gamle at de kan velge selv. Det burde være i strid med Barneloven å utelukke besteforeldre uten at det blir "prøvet" i mekling e.l.

At besteforeldre ikke er nevnt som omsorgspersoner i Barnaloven er et stoooort mistak ifht de barna som uskyldige holdes utenfor i mange tilfeller der det er FEIL uten tvil
Til Toppen
stemor og mor
Erfaren bruker

Ble Medlem: 29 Des 2006

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 13:16    Tittel: Svar med Sitat

Man kan ikke nekte voksne mennesker retten til selv å bestemme hvilke personer barna deres skal omgås, inkludert besteforeldre. Det er foreldrene, ikke besteforeldrene, som er barnas omsorgspersoner og som sådan tar valg på vegne av sine barn. Å kreve at besteforeldre skal ha egne rettigheter som omsorgsperson i barneloven med rett til prøving og mekling blir derfor absurd og viser ikke bare en overdreven tiltro til egen betydning og fortreffelighet men også en dyp forakt for foreldrenes vurderingsevne og soleklare foreldrerettigheter.

De aller, aller fleste setter stor pris på (gode) besteforeldre og alt det de kan tilføre de små. De få besteforeldre som nektes kontakt med sine barnebarn av sine egne barn bør derfor stille seg spørsmålet om hvorfor barna har så mye i mot dem at de ikke ønsker mer kontakt. Innlegget ditt viser ingen slik ydmykhet eller forsøk på selvinnsikt, kun omtale av voksne barn som forurettete, umodne tenåringer som tar hevn i voksen alder for det du selv kun ser som riktig, men streng barneoppdragelse. Jeg antar at motparten vil ha en helt annen forklaring og syn på det hele om du spurte dem. Og da er det selvsagt deres rett til selv å bestemme at den type behandling og barneoppdragelse, for ikke å snakke om nedlatende holdinger til dem selv, ikke skal videreføres til egne barn.
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 14:14    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Helt greit at du tar den tonen. Den kjenner jeg godt igjen: totalt uten empati Wink

Nå vet du antagelig ikke noe om psykopati. Når barn vokser opp med en psykopatisk mor ender de som traumatiske voksne. Det er altså gode nok grunner til at en meklingsinstans burde være i bildet og underlagt Barneloven.

Alternativet for barn uten omsorg pga psykopatiske foreldre bør og skal være samvær med besteforeldre som er i stand til "å utligne" hverdagen for disse stakkars ungene. Du ser ikke det og ut fra retorikken er jeg ikke forundret!
Til Toppen
Mor
Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 09 Aug 2006

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 14:51    Tittel: Svar med Sitat

Barnevernet er vel heller riktig instans i det tilfelle du skisserer.
Til Toppen
stemor og mor
Erfaren bruker

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 16:47    Tittel: Svar med Sitat

Hjerens enig, Mor, om det er snakk om psykopati (for øvrig ikke lenger brukt som betegnelse av fagfolk) må barnevernet inn; ikke meklingsinstans mellom foreldre og besteforeldre.

Eller er vel noen av "sjekkpunktene" for psykopapti mangel på evne til å se situasjonen fra andre ståsteder enn sitt eget, overdreven tiltro til at man selv har rett og følelsen av alle som ikke er enig med en, er mot en.
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 18:59    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Mor skrev:
Barnevernet er vel heller riktig instans i det tilfelle du skisserer.

Hvis du med det mener at Barnevernet har kompetanse til å gå inn i en familie å avsløre manglende omsorg så tar du feil. Hva gjelder psykopati som forøvrig ikke er inkludert i det norske diagnosesystemet men forøvrig sterkt i det amerikanske så er det svært få autoritetspersoner som kjenner til denne diagnosen. Barna med mødre eller fedre som er psykopater lar ikke nødvendigvis barna gå for lut og kaldt vann. Foreldrene trenger heller ikke være alkoholikere eller narkomane. Disse menneskene er for smarte til å fremstå på det viset. Og være under psykopatens kontroll/manipulering gjør barnet til et offer som først i voksen alder oppdager hvor mye det har lidd. Så Barnevernet kan du glemme i disse tilfellene.

Nei, jeg står fast på at det bør og skal stilles spørsmål ved hvorfor «mormor» ikke får bli kjent med barnebarna. Bare det faktum at en mor utestenger barna sine på denne måten tyder på manglende innsikt om et barns behov. Derfor bør det være mulig å få til en mekling i tråd med Barneloven og argumentet om «barnets beste». Nå er det forøvrig sånn at barnet har rett til å bli «hørt» allerede som 7 åring. Men med en psykopatisk mor er barnet daglig utsatt for ondskasfull manipulering, les: løgner. Så det er vel heller et spørsmål om man skal utsette barna etter 7 år for de traumene de kan oppleve ved å innse at «mamma har løyet». Men som du sikkert forstår så skal jo barnet engang stå på egne ben og kanskje det oppdager som 12 åring (?) at det er blitt ført bak lyset – ja da ser jeg for meg at ikke bare barnet er traumatisert men at forholdet til moren blir så anstrengt at deres veier skilles og barnet på DET tidspunktet er blitt en kriminell ungdom uten en fast forankring overhode.

For å fastslå hvorvidt «mormor» er skikket til å ha samvær med barnebarna vil jo en mekling avsløre dette forhåpentlig!
Til Toppen
Mor
Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 09 Aug 2006

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 21:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror uansett ikke at løsningen for dette barnet er samvær med mormor.
Til Toppen
Billa
Ny bruker

Ble Medlem: 28 Apr 2008

InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 21:13    Tittel: Svar med Sitat

Problemet du skisserer handler om å avsløre anitisosial personlighetsforstyrrelse. Om det er besteforeldre, søsken eller andre som burde inn og overta deler eller hele omsorgen, er en sak som kommer etter en evt. avsløring. En avsløring som ikke kommer, dessverre. Om besteforeldre automatisk skal ha hørings- og samværsrett, vil det bli enda mer problemer, all den tid det ikke er løsning på problemet som ligger til grunn.
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 10:26    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Billa

"En avsløring som ikke kommer, dessverre. Om besteforeldre automatisk skal ha hørings- og samværsrett, vil det bli enda mer problemer, all den tid det ikke er løsning på problemet som ligger til grunn."

Nettopp - all den tid "problemet" ikke kan identifiseres. Helt og totalt eng!

Antisosial dekker imidlertid ikke begrepet psykopati. Dette er det forlengst konstatert. Men fagfolk (mange?) velger å være pk ifbm dette. Dr Lisbeth Brudal mener forøvrig at psykopati er det eneste begrepet som dekker denne pers. forstyrrelsen. Ref: hennes bok "Psykopati - historier fra virkeligheten".

Men om problemet skal kunne identifisres i fremtiden må fagfolk lære seg hva psykopatibegrepet er 110%. Min psykolog hadde ikke annen peiling på psykopati enn det hun i en fagoppgave hadde skrevet som student. Hun er nå langt oppe i årene.

Det er ikke uten grunn at rettsapparatet bruker eksperter for å konstatere at kriminelle er psykopater. En som fikk denne diagnosen er Arfan Bhatti som skjøt mot bla den jødiske synagoge.

De kriminelle havner i fengsel (ikke alltid i Norge dessverre) og dr Robert Hare har skrevet en bok om de kriminelle psyko'ene. Hverdagspsykopatene derimot er for folk som ikke "kjenner lusa på gangen" ikke så lett å oppdage.
Til Toppen
Krepsen
Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 25 Nov 2006

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Er det du som er mormor og din datter og ditt barnebarn som omtaler i teksten over? I så fall tror jeg din datter gjør meget klokt i å fokusere på andre ressurspersoner for sitt barn.
Dette er forøvrig et forum for samvær og omsorg og ikke en psykopatidebatt og Bhatti og kriminelle og fengsler etc er så far out at det blir komisk.
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 10:52    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

"mor" - "mor, stemor", "krepsen"!!!

Hvor mange nick sjonglerer du egentlig med Very Happy
Føler du deg kanskje avslørt?
Til Toppen
Krepsen
Hyperaktiv bruker

Ble Medlem: 25 Nov 2006

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 12:21    Tittel: Svar med Sitat

Du etterlyste i første innlegg en seriøs debatt, men er ikke interessert i andre argumenter enn dine egne, samt å karakterisere de som har gitt deg svar som uten empati, uten evne til å se barns behov osv. I tillegg er du åpenbart meget skolert og belest innen psykopati, sogar bedre enn din egen psykolog. Nå sist beskylder du minst tre av debattdeltagerne for å "sjonglere samme nick og føle seg avslørt".
Konklusjon: enkelte besteforeldre bør ikke ha samvær med barnebarn.
Quod erat demonstrandum (hvilket herved burde være bevist, jfr denne tråden)
Til Toppen
miamia
Ny bruker

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 13:10    Tittel: Skal besteforeldre holdes utenfor? Svar med Sitat

Siden retorikken på denne tråden nå har falt på et nivå der psykopaten liker seg best så skal jeg personlig avslutte den; andre får gjøre hva de vil.

Denne tråden preges nå av 3 debattanter; megselv som trådstarter, billa og en person som hittil har brukt 3 forskejllige nick. Retorikken hans/hennes (tror det er en kvinne) er såpass lik at jeg tør hevde med 99% sikkerhet at det er en og samme person. Jeg antar at hvis dette forumet preges av manglende aktivitet så kan denne personen ha bidratt til å skremme folk fra å delta.

Legg merke til retorikken som er veldig typisk psykopatisk.: nedlatende, forsøk på å latterligjøre o.l. Retorikken vil om debatten får fortsette bare bli mer og mer aggressiv. Denne personen er farlig for sine medmennesker generelt, og at jeg tar opp begrepet psykopati her i relasjon til besteforeldres utestengelse fra barnebarna sine er ikke uten grunn. Det fordi det er skremmende liten forståelse for hvordan psykopatene ødelegger andres liv og ikke minst uskyldige barns liv!

Det mest oppsiktsvekkende er det at psykopatene er som oftest rett foran nesa di. Du treffer dem daglig. Det er disse som bl a bruker en usympatisk retorikk som sagt og en person man normalt trekker deg unna. Disse menneskene har da heller ikke venner og venninner. Det blir sagt om dem at «jo, hun/han er ikke alltid god, men....» De er reinspikka, psykopater. Så ikke la deg lure!
Til Toppen
jjb06
Ekspert bruker

Ble Medlem: 14 Okt 2006

InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 22:33    Tittel: Svar med Sitat

Jeg skjønner veldig godt at din datter ikke slipper deg i nærheten av barnebarnet ditt. Ut i fra måten du argumenterer på her så blir jeg usikker på hvem som er "psykopaten"...
Til Toppen
stemor og mor
Erfaren bruker

InnleggSkrevet: Man Mar 08, 2010 09:27    Tittel: Svar med Sitat

Pass deg jjb06; du blir snart beskyldt for å være fjerde "nick" til en og samme person Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    ALENEFORELDREFORENINGEN Forum Hovedsiden -> Samvær og omsorg Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet